Enhver uhildet jurist, må ud fra lidelseshistoriens troværdighed nøgternt konkludere, at korsfæstelsen af Jesus af Nazaret uden sammenligning var verdenshistoriens største justitsmord. Men jødiske rabbinere i dag vil ikke give mig ret. Jeg hørte fx daværende overrabbiner Bent Lexner (leder af synagogen 1996-2014) erklære på TV for en del år siden ved juletid, at henrettelsen af Jesus må forstås ud fra den kendsgerning, at Jesus ikke indfriede de forudsagte, profetiske Messias-forventninger. ”Mit rige er ikke af denne verden”, havde Jesus svaret på Pilatus´ spørgsmål: ”Er du jødernes konge?” (Johs.ev. 18:33-36). Sådan taler da ikke en Messias! TV-indslaget fokuserede på julens Jesus-barn. Det jødiske rabbinat kunne gerne godtage ordet ”Frelser” som magtfuld ”befrier”, men ikke som den, der ifg. Matt. 1:21 skulle ”frelse sit folk fra dets synder”. Dog var det først og sidst derfor Han kom med fred til syndige, fredløse hjerter. Og her er paradokset: De lidelser, der påførtes Jesus som påskens offerlam blev os syndere til frelse. Apostlen Peter vidnede herom med ordene: ”Han bar vore synder på sit legeme på korsets træ” og: ”Vi fik lægedom ved Hans sår.” (1. Pet. 2:24) som værende selve livsnerven i vor fælles trosbekendelse. Med hvad med Messias-riget? Herom taler Bibelen også, men først måtte verden høre påskelammets ”Det er fuldbragt!” hvis frelsende ord vi frit kan tage imod eller forkaste. Bønnen i fadervor ”Komme dit rige” er ikke glemt, men sker i rette tid efter Guds fastsatte plan. Håbet om en kommende Frelser med ”magt og megen herlighed” er med i trosbekendelsen. Her i påsken vil jeg fremsige den ekstra højt . God påske da!
|