Forside Artikler Hvad med religiøs salgsteknik?
Hvad med religiøs salgsteknik? Udskriv Email
Skrevet af Jørn Nielsen   
Onsdag, 28. januar 2015 05:34


Som sælger var ordet ”positiv” et vigtigt nøgleord. Det indgik i min undervisning af andre sælgere, som belærtes om aldrig at være negativ eller tale nedsættende om konkurrenterne.

En ven, som jeg ser meget op til, spurgte mig, hvorfor jeg ikke overførte den teknik rent religiøst, da han mente, jeg var for negativ.

Det må jeg forholde mig til. Var det den positive, ”salgsfremmende” teknik, Kristi disciple benyttede sig af i NT?  Og hvad med Herren selv?

I sin konfrontation med djævelen i ørkenen sagde han ikke: ”Jeg kan godt se noget positivt i det, du siger, men jeg beklager alligevel at måtte være uenig med dig!”  Nej, det lød konsekvent og ”negativt”: Vig bort, satan!”

Da religiøse mennesker ønskede dåb sammen med angrende syndere, sagde Johannes ikke til dem: ”Jeg roser jeg for dette ønske, men der er lige et par småting, vi må tale om!”  Nej, det lød bl.a. : ”Så bær da frugter, som er omvendelsen værdig!”  (Mt. 3:7-8)

Og sådan kunne vi finde mange ex i NT og GT på en forkyndelse uden nogen populær og positiv ”salgsteknik”, tværtimod.

Forældre sætter moralske grænser for deres børn, hvor ”negativt” det end opleves, men det er nødvendigt, og det sker i inderlig kærlighed.

Bag NT´s ”negative” forkyndelse var der ingen lyst til vrissende fordømmelse, men derimod en brændende kærlighed til synderes frelse.

Sådan også nu.  ”For således elskede Gud verden…” er evangeliets grundtone, hvor end vi møder mennesker, ikke som udglattende diplomater, men som sendebud (engelsk: ”ambassadører”) med de indtrængende alvorsord ord: ”Lad jer forlige med Gud!”  (2. Kor. 5:20)

28.1.15 - jn

 
Copyright © 2024 For Kristus. Alle rettigheder reserveret.
 

Til eftertanke

”Ethvert skrift er indblæst af Gud”

(2. Tim. 3:16)